Treballant en la PAC2 de l'assignatrua se'ns han presentat uns casos pràctics sobre la utilització del programari lliure Cmap. Un d'aquests casos ha estat clau per a completar aquesta PAC i entendre realment la importancia de les diferents parts dels mapes conceptuals. M'ha resultat de moleta ajuda disposar de les pautes d'avaluació que es presenten en el cas 3 "Classe de literatura Britànica" per aquest motiu les presento a continuació:
El nombre de nodes indica l'amplada de la xarxa.
El nombre de proposicions diferents (combinacions node-enllaç-node).
La ràtio d'exemples de cada concepte és un indicador de com
s'han integrat de bé els conceptes de la matèria (cosa que rep el nom d'incrustació, en anglès embeddedness).
La posició central que ocupa cada node s'indica mitjançant el
seu nombre d'enllaços directes (conceptes enllaçats directament a
aquest) i indirectes (conceptes enllaçats a altres conceptes directament
enllaçats a aquest). La centralitat és una mesura de la importància
dels conceptes d'un camp concret. Observeu el rang que ordena la
centralitat dels més incrustats (nombre de camins a una distància de dos
nodes). Sovint, els conceptes que vosaltres considereu que són més
importants (normalment, els que es troben en el nivell d'abstracció més
elevat) no són els que ocupen posicions més centrals en la xarxa, com a
mínim d'acord amb aquest criteri.
La profunditat (jerarquia) de la xarxa es mesura pels nivells de nodes representats.
Resulta vàlida la relació d'enllaç entre els nodes de cada proposició? (Novak i Gowin, 1984)
La relació de cada proposició és clara i descriptiva?
Si la xarxa és jeràrquica, quants nivells hi ha representats?
Cada concepte subordinat és més específic que el concepte superior?
(Novak i Gowin, 1984)
La direcció dels enllaços amb fletxes representa relacions
jeràrquiques o causals entre els nodes de les proposicions? (McClure i
Bell, 1990)
La validesa i la síntesi dels enllaços encreuats en diferents proposicions.
El nombre i l'exactitud dels parells de conceptes enllaçats i el nombre d'enllaços rellevants entre parells de conceptes.
La ràtio d'exemples de conceptes (integració o incrustació de conceptes).
La centralitat de cada node (a quants conceptes està enllaçat de manera directa o indirecta).
Nombre de tipus d'enllaç diferent. Els enllaços han de ser
escassos. La llei de l'escassetat pertany a l'economia amb la qual un
s'expressa. Si n'hi ha prou amb sis enllaços per a descriure totes les
relacions de la xarxa, no utilitzeu més de sis (és a dir, no utilitzeu
tres enllaços diferents que signifiquin el mateix, per exemple, "atribut
de", "propietat de" i "característic de").
D'altra banda, la dependència excessiva de dos tipus concrets
d'enllaços mostra una estretor de pensament. Heu d'utilitzar prou
enllaços per a discriminar diferències significatives. Aquests dos
criteris requereixen equilibrar les classificacions. Observeu les
proporcions dels tipus d'enllaços que s'utilitzen a la xarxa. Calculeu
(com a mínim, aproximadament) les proporcions d'inclusió,
característica, acció, procés i relacions temporals (vegeu la taula
5.1).
Prominència: nombre d'enllaços vàlids d'un mapa dividit pel nombre total d'enllaços d'un mapa.
La coherència de l'ús dels enllaços.
El nombre de nodes "sense sortida" (enllaçats solament a un concepte).
La ràtio entre el nombre d'enllaços i el nombre de nodes.
L'ús dels enllaços de manera coherent per tota la xarxa. El
significat de qualsevol enllaç hauria de ser el mateix cada vegada que
s'utilitza.
Observeu el nombre de nodes "sense sortida"; és a dir, els
que solament estan relacionats amb un altre concepte. Es considera que
aquests nodes estan al límit de la xarxa. Impedeixen que el navegador de
la xarxa vagi a qualsevol altre node que no sigui el node del qual
procedeixen.
La ràtio entre el nombre de tipus d'enllaços i el nombre de
nodes ha de ser baixa. No és apropiat desenvolupar un tipus d'enllaç
diferent per a cada concepte (vegeu comentaris anteriors sobre la
parquedat).
Evidentement, l'exactitud de la informació inclosa en la
xarxa és el criteri més important. Els alumnes fan connexions
significatives? És correcte el text dels nodes? És a dir, és correcta la
informació de la xarxa?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada