dijous, 13 de desembre del 2012

canvi conceptual

En relació a l'entrada anterior, tal i com és pot observar si es comparen els dos mapes conceptuals que hi han en aquest blog. Hi ha hagut un verdader canvi conceptual, per aquest motiu us presento les meves relfexions sobre aquest canvi:

Centrant-nos en el canvi conceptual, afirmo que en el meu cas, sí que hi ha agut un canvi conceptual durant el procés. El procés de canvi no ha estat immediat, sinó que ha seguit un procés de maduració. És a dir, en primer lloc jo tenia unes idees inicials que, a mesura que avançava l’aprenentatge s’han anat posant en dubte, amb això vull dir, que gràcies al treball que he anat fent he vist com apareixien nous conceptes i relacions que afectaven directament a les que inicialment jo tenia.
En relació al primer mapa conceptual, segons el que vaig reflectir en aquest m’emmarcava dins del determinisme social. On la societat era el centre de tot i que dirigia tant a la ciència, com a la tecnologia com a l’educació. Tot i que en aquest mapa vaig mostrar que hi havia interacció amb aquests conceptes, la relació que vaig plasmar no era del tot la encertada, ja que com hem vist posteriorment, la relació és molt més complexa, ja que entenem la tecnologia educativa com una ciència aplicada que neix d’una interacció de múltiples conceptes.
En relació als mapes conceptuals també m’agradaria tenir present els criteris d’avaluació que es proposen en el “cas 3: Classe de literatura britànica”. Se’ns proposa avaluar els mapes conceptuals dels alumnes tenint en copte, per exemple: el nombre de nodes i proposicions diferents; els exemples (ens mostra la integració de conceptes); la centralitat, les posicions i la jerarquia (conceptes subordinats, tipologia de fletxes,...) dels nodes; bones relacions (directes o indirectes), presència de nodes sense sortida,etc. En quant a la comparació que estem fent entre el primer mapa i el segon, podem veure com el segon els nodes estan més ben utilitzats i les relacions tenen molt més sentit. Aquests fets de millora del mapa conceptual són deguts al canvi conceptual que hi ha a sota, ja que gràcies a aquest podem establir noves relacions i ampliar el coneixement.
Un altre aspecte que s’ha vist modificat ha estat, per exemple, algunes respostes que vaig exposar en la avaluació inicial de l’assignatura. A tall d’exemple davant de la pregunta: “¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social?.” La meva resposta va ser: “Evidentment, el progrés tecnològic i científic és el que impulsa el progrés econòmic i social, ja que sense els avanços tecnològics i científics no evolucionaríem.” Aquí podem veure com segons la meva resposta la tecnologia és la que guia el desenvolupament de la societat. En aquest cas la postura que vaig prendre va ser de tecnodeterminista. Per tant, he experimentat un canvi conceptual, ja que ara la meva resposta no seria per aquesta, sinó que ara crec que la relació que existeix no es tant simple, sinó la influència és bidireccional.

El debat em va ajudar molt a produir aquest canvi conceptual, ja que les meves idees i la nova informació va entrar en interacció, tot provocant desequilibris i confrontacions. En aquest moment vaig poder experimentar com les meves idees es comprometien amb el procés de canvi i, progressivament, anaven madurant i establint noves relacions. Per a poder finalitzar amb el canvi conceptual vaig tenir de presentar proves, argument i contra arguments, reflexions,etc. És a dir, vaig reorganitzar les idees per poder finalitzar amb el canvi conceptual. Per tot això, però, el grau de compromís va ser alt, ja que sinó no hauria estat possible.

En resum, el canvi conceptual s’ha produït gràcies a una ampliació de coneixements i de les relacions entre conceptes, a causa d’una reestructuració  de conceptes. Tot el procés ha estat basat en la argumentació fonamentada en hipòtesis, exemplificacions, contextualitzacions, etc. En els inicis no tenia una concepció global i ha sigut gràcies al treball de classe: lectures d’articles i mòduls i el treball de debat (ple d’exemplificacions, argumentacions,etc.) que he pogut obrir la meva ment i reorganitzar els conceptes que hi havia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada