FITXA DISSENY DEL PROJECTE
1.
TÍTOL DE L’ACTIVITAT: Qui mana a l’escola?
2. Descripció dels agents personals i de la tecnologia mediadora.
Els aprenents són una de les classes dels alumnes de 1r de
primària d’una escola petita.
El mediador serà el mateix tutor d’aula.
La tecnologia mediadora serà: diferents webs, la pdi i el
programari de Cmap.
3. Descripció del problema de partença i la tecnologia mediadora.
En una de les sessions setmanals d’assemblea
d’aula en la qual es parlava d’anar de colònies, va sorgir el dubte d’un dels
alumnes de “Si volem anar de colònies a
qui li hem de demanar? Qui mana a l’escola?” La majoria d’alumnes van veure
que si no sabien qui era la persona/les persones que manaven a l’escola no
sabien a qui li havien d’anar a demanar permís per poder anar de colònies.
Alguns nens van dir que manava el director, d’altres els pares, altres la
tutora,etc. Hi van haver moltes propostes però cap nen sabia qui manava
exactament.
Per aquest motiu van decidir investigar qui
manava a l’escola.
Segons Jonassen, es tracta d’un problema ben
estructurat, ja que hi ha un procés de solució definit i un objectiu
conegut. Respecte el nivell de complexitat ens trobem davant d’un nivell
baix, perquè hi intervenen un conjunt reduït de factors i/o variables. En
relació a l’especificitat de camp, hem de tenir en compte que el problema s’ha
generat a partir d’una activitat diària
d’aula, per tant és un problema contextualitzat i que motiva als alumnes,
ja que són ells els que estan interessats a obtenir la resposta. I per últim,
segons la classificació de Jonassen, es tracta d’un problema que usa regles,
ja que té una solució concreta, però hi ha diferents vies de resolució i el
propòsit és clar
4. Descripció del problema dels aprenents per tal que els sigui significatiu.
Tal i com hem anunciat, el problema ha sorgit d’un dubte
dels propis alumnes, per aquest motiu els interessos de resolució es troben
dintre seu, per tant existeix un gran compromís i motivació amb la tasca
presentada. Per aquestes raons podem afirmar que es tracta d’un aprenentatge
significatiu per part dels alumnes, ja que estan disposats a reorganitzar els
seus esquemes de coneixement.
5. Context de l’activitat
L’activitat que ha sorgit
s’ha relacionat amb l’educació per al
desenvolupament personal i la ciutadania;
englobada dins les classes de tutoria (una hora per setmana). Els alumnes que
la portaran a la pràctica són els alumnes de la classe B de primer de primària,
el qual és un grup molt ben avingut i treballador.
6. Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques
Tal i com hem anunciat, es tracta d’un grup treballador,
estan molt acostumats a treballar en grup i respecten els rols de treball i les
tasques assignades a cada persona. A més, des de l’escola es treballa molt les
diferències personals, per tant els alumnes són conscients que existeixen
diferents ritmes d’aprenentatge dins de la mateixa aula. L’aula està formada
per 24 alumnes amb la mateixa proporció de nens i nenes. En quant a l’escola es
tracta d’una escola petita i propera, on els alumnes tenen relació amb tots els
mestres de l’escola.
7.
Competències específiques
Les
competències que es treballaran en aquesta activitat són:
a)
Competència
comunicativa, lingüística i audiovisual.
Els
alumnes hauran de comunicar-se i realitzar entrevistes i, posteriorment,
comunicar la informació rebuda. Per tant hauran de saber expressar clarament
quines són les seves intencions, quina informació han recollit i a més, hauran
d’escoltar la informació dels companys.
b)
Competència
en el tractament de la informació i competència digital
Els
alumnes hauran de ser capaços de fer una bona selecció de la informació segons
els seus interessos de recerca. Per poder-la comunicar amb efectivitat.
c)
Competència
d’aprendre a aprendre
L’alumnat
ha de ser conscient del seu propi aprenentatge, ja que es tracta d’un
aprenentatge significatiu on l’alumne.
d)
Competència
d’autonomia i iniciativa personal
L’alumne
ha de guiar els seus interesso per tal d’obtenir la informació desitjada. Els
alumnes esdevenen el centre de l’aprenentatge, ja que són ells els que marquen
el ritme d’aprenentatge.
e)
Competència
en el coneixement i interacció amb el món físic
El
problema seleccionat farà que els alumnes entrin amb contacte amb el món real
que els envoltat, tot descobrint les jerarquies que existeixen i les tasques
assignades a cada persona. Gràcies aquests coneixements es podran fer una idea
més clara del funcionament de la realitat i del món en què viuen.
f)
Competència
social i ciutadania
Com
que el treball d’aula es porta a terme en grup, tot i que els nens facin
recerca individual, el mitjà de resolució del problema serà a partir
d’assemblees; per tant els nens hauran d’arribar a acords, prendre decisions,
argumentar postures, ser crítics amb la informació rebuda,etc. Per aquet motiu
es treballa la socialització.
8.
Objectius específics
1.Identificar
l’organització escolar.
2.Relacionar
els rols amb les tasques de cada membre de l’organització escolar.
3.Ampliar
les idees sobre l’organització escolar.
4.Elaborar
un organigrama de l’escola.
5.Establir
les relacions de poder.
6.Comunicar
i compartir les idees i informació recollida.
9.
Continguts
Conceptuals:
Identificació de l’organització
escolar (jerarquia) tot assignant tasques i rols.
Assignació de relacions de poder entre
els diferents percentatges representats.
Procedimentals:
Elaboració d’un organigrama de centre,
a partir de la investigació i
entrevistes. Tot anant reformulant les idees.
Actitudinals:
Participar activament en la recerca
d’informació i en la compartició d’aquesta en les assemblees.
9. Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions
Sessió
|
Descripció
|
Material
|
1.Formulació d’hipòtesis
(1hora)
|
En primer lloc recollirem
totes les idees i informació que els alumnes ja tenen sobre l’organització de
l’escola.
Recollirem en un document
de text gràcies a la PDI les idees.
|
-PDI.
-Programa d’edició de
textos.
|
2.Recerca de nova
informació
(1hora)
|
Els nens elaboraran per
grups de treball diferents entrevistes dirigides cap a diferents persones
relacionades amb l’escola: pares i mares de l’AMPA, mestres, delegats,
secretària,etc. Cada grup plantejarà la seva entrevista amb un editar de
textos, l’imprimirà i anirà a fer l’entrevista a la persona assignada.
|
-PC
-Programa d’edició de
textos.
|
3.Organització de la informació
(1hora)
|
Un cop recollida la
informació, cada grup elaborarà amb el programari CmapTools un organigrama
segons la seva font d’informació (la seva entrevista).
|
-PC
-Programa CmapTools.
|
4.Organigrama final
(1hora)
|
Cada grup presentarà als
altres el seu organigrama i entre tots anirem creant un nou i més complert
organigrama de l’escola, tot utilitzant correctament les fletxes, els colors,
les relacions, etc.
|
-PDI
-Programa CmapTools.
|
10. Fonamentació psicopedagògica
El problema que hem presentat va sorgir dels propis
interessos dels alumnes, els alumnes van trobar-se davant d’una necessitat; per
tant s’ha decidit investigar per tal de respondre al problema plantejat per als
propis nens. El context és real i proper als infants.
Els infants amb aquesta pràctica entraran en contacte amb
el món real que els envolta per tant poden fer-se una idea de l’organització
social de la societat on viuen. A més, en la proposta educativa plantejada les
noves tecnologies hi tenen un pes molt important, fet que reforça la idea de la
tecnologia educativa, la qual té en compte les TIC en l’educació dels infants.
Gràcies als recursos proposats els infants podran resoldre de forma
significativa els seus dubtes i d’aquesta manera fer un verdader aprenentatge.
A més, no hem d’oblidar que aquesta pràctica ajuda a què
els alumnes elaborin models mentals i els reestructurin a mesura que obtenen
nova informació sobre el tema que treballen, sempre amb un espai de
col·laboració entre els diferents grups de treball.
11. Procediments i criteris d’avaluació
Per tal de fer una bona avaluació d’aquesta activitat no
podem fer una única avaluació final, ja que tal i com hem dit no és més
important el resultat que el procés, sinó que el procés és un element clau per
al aprenentatge.
Per aquest motius proposem diferents tipus d’avaluació: en
primer lloc una avaluació inicial, la qual és portarà a terme durant la primera
activitat proposada on els alumnes exposaran els seus coneixements previs sobre
el tema; d’aquesta manera podrem fer-nos una idea de quina base partim i cap a
on hem de començar a treballar. En segon lloc, des del moment en què iniciem
l’activitat elaborarem un taula de doble entrada on recollirem l’evolució dels
alumnes al llarg del procés aquesta és tracta d’una avaluació sumativa i
formativa, ja que té en compte tot el procés d’aprenentatge dels alumnes i a
més ens ajudarà a comprovar si hi ha hagut un procés de canvi conceptual i
evolució personal.
En aquesta grella de doble entrada els ítems que hi tindrem
seran:
-Implicació i motivació durant l’aprenentatge.
-Relació i cooperació amb els companys.
-Ús adequat dels instruments TIC i el programari proposat.
-Concreció en el tema i la tasca assignada.
-Presentació de les noves informacions d’una manera clara i
argumentada.
-Esperit crític davant les pròpies idees. Capacitat de
reorganitzar el propi coneixement.
12. Previsió de temporització
L’activitat proposada es portarà a terme a l’hora de
tutora/assemblea i es farà al final de primer trimestre, ja que després de
Nadal ja es començarà a parlar de com
s’organitzen les colònies que volen fer els alumnes. La durada de la proposta
serà de 4 setmanes, ja que s’hi destinarà una hora setmanal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada