A continuació presento el projecte final de l'assignatura de Noves tecnologies de la informació i la comunicació "Qui mana a l'escola?" en forma de cas o història seguint el model de la base de dades KITE.
PROJECTE FINAL: “QUI MANA A
L’ESCOLA?”
|
||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
Els alumnes de primer de primària d’una escola de
Lleida (la qual no en podem dir el nom, ja que l’escola així ho ha demanat)
ha desenvolupat un projecte de resolució d’un problema significatiu que han
plantejat els alumnes entorn al tema d’anar de colònies. Els nens volen anar
de colònies però no saben a qui li han de demanar el permís per a fer-ho. Per
tant els alumnes volen descobrir qui mana a l’escola per demanar-li si poden
fer les colònies aquest curs. Han fet entrevistes a diferents persones de
l’escola i han treballat en petits grups per elaborar els seus propis
organigrames del centre, posteriorment entre tot el grup classe han creat el
definitiu, un cop acabat el procés ja saben qui mana a l’escola.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context
General
|
||
Experiència de la mestra en ensenyament
|
15 anys
|
Repartides en 6 centres educatius, tot i
que fa 4 anys que està en aquest centre.
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les sap utilitzar, però l’escola no disposa de
gaires dotacions tecnològiques, per tant no són gaire utilitzades. Tot i que
la seva aula té la única pissarra digital de l’escola
|
Si l’escola disposes de més eines TIC
assegura que les faria servir.
|
Tipus d’escola
|
Centre públic de nova creació
|
|
Localització del centre
|
Província de Lleida (no donem més
informació, perquè l’escola no ho permet)
|
---
|
Connexió
|
Internet normal
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Al ser una escola de nova creació no
tenen gaires recursos tecnològics, per no tenir no tenen ni aula
d’informàtica. Tot i que hi ha un ordenador a cada aula i disposen de 3
ordinadors portàtils. Com hem dit la pissarra digital del centre es troba en
la mateixa aula de 1r.
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitjana
|
---
|
Context
de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
Alumnes de 1r de primària B, la classe
està integrada per 23 nens (10 nenes i 13 nens). El nivell és heterogeni, tan
sols hi ha dos nens amb dificultats, un que acaba d’arribar aquest any de
Noruega i una nena Russa que té problemes amb l’expressió i el llenguatge.
|
---
|
Àrea / unitat
|
L’educació
per al desenvolupament personal i la ciutadania; englobada dins
les classes de tutoria (una hora per setmana)
|
---
|
Fites
en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Quatre sessions per desenvolupar tot el projecte.
Repartides en una hora setmanal.
1.Formular hipòtesis; 2.Recerca de nova informació;
3.Organització de la informació i 4.Organigrama final.
|
---
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Identificar l’organització escolar, relacionar els rols
amb les tasques de cada membre de l’organització escolar,ampliar les idees
sobre l’organització escolar, elaborar un organigrama de l’escola, establir
les relacions de poder i comunicar i compartir les idees i informació
recollida.
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Individual, en petit grup i grup classe.
|
---
|
Activitats
de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
PDI, programa editor de textos, programa Cmaptools.
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Per a processar la informació amb més rapidesa, fer-ho
més pràctic, poder plasmar gràficament les idees mentals i desenvolupar la
competència digital.
|
---
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Identificació de l’organització escolar (jerarquia) tot
assignant tasques i rols.
Assignació de relacions de poder entre els diferents
percentatges representats.
Elaboració d’un organigrama de centre, a partir de la investigació i entrevistes.
Reformulant les idees i participar activament en la
recerca d’informació i en la compartició d’aquesta en les assemblees.
|
---
|
Dificultats trobades
|
El treball en grup ha estat un èxit els nens
s’han ajudat els uns als altres i han pogut aprofundir en el tema. Tot i que
hem necessitat una sessió més per a completar el treball.
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
|
---
|
Rol del professor
|
Mediador
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Observador
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els alumnes s’ha implicat molt en la recerca
d’informació, ja que estaven compromesos amb el problema i desitjaven
trobar-hi una solució.
|
---
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació inicial dels coneixements previs de manera
oral, avaluació durant el procés d’aprenentatge a partir de l’observació i
completar una graella de doble entrada.
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Si hi ha un compromís i els nens
estan motivats l’aprenentatge és molt més satisfactori i significatiu.
|
---
|
Història complerta |
Entrevistador:
Hola bon dia, estem molt contents de què puguis respondre les preguntes
següents, ens agrada molt que ens hagis ajudat en el procés d’E/A treballat.
Com s’ha sentit en aquesta experiència viscuda? Què en destacaria?
Mestra: Me
sentit molt còmoda en tot moment, penso que era una activitat mot ben
estructurada i contextualitzada. Tampoc m’ha molestat que a l’aula hi hagués
una observadora, sinó tot lo contrari que hem pogut parlar sobre aspectes que
anàvem observant durant el procés. La cosa que destacaria com a positiva del
projecte és que els alumnes s’han sabut
organitzar d’una forma molt correcta.
Entrevistador:
Sol utilitzar les TIC en les seves programacions?
Mestra: Normalment no utilitzem gaire les
TIC nivell de centre, tot i que en la
nostra aula de 1r hi tenim la pissarra digital, per tant la utilitzo sempre que
puc.
Entrevistador:
Si l’escola tingués més recursos les utilitzaria? Creu que les TIC ajuden a
l’aprenentatge?
Mestra:
Evidentment, si l’escola tingués una aula d’informàtica o més ordinadors
portàtils intentaria utilitzar-los amb molta freqüència, ja que m’agrada veure
com els alumnes es desenvolupen amb les TIC, a més penso que aquestes amplien les
possibilitats de treball a l’aula i motiven als infants.
Entrevistador:Els
alumnes han adquirit un aprenentatge significatiu d’aquesta proposta?
Mestra:Sí, els
alumnes han pogut viure en primera persona un verdader aprenentatge
significatiu, ja que no els hi hem presentat la resolució del problema, sinó
que ells han hagut de treballar per buscar informació per a resoldre el
problema. Aquest procés és el que els ha aportat a adquirir un aprenentatge
significatiu.
Entrevistador:
Com ha avaluat l’aprenentatge dels alumnes?
Mestra:
L’activitat proposada no admetia una avaluació final dels continguts apresos, a
més no és la línia que solem utilitzar per avaluar en aquest centre. Per
aquesta raó en aquest cas hem avaluat els alumnes a partir de l’observació constant
durant el seu procés, tot recollint diferents observacions i comentaris en una
graella de doble entrada. A més hem pogut comparar les idees inicials
recollides en el recull d’idees prèvies amb les idees finals.
Entrevistador:Moltes
gràcies pel seu temps i la seva paciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada