dijous, 10 de gener del 2013

Cas KITE del projecte final_ "qui mana a l'escola?"

 
A continuació presento el projecte final de l'assignatura de Noves tecnologies de la informació i la comunicació "Qui mana a l'escola?" en forma de cas o història seguint el model de la base de dades KITE.


PROJECTE FINAL: “QUI MANA A L’ESCOLA?”
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de primer de primària d’una escola de Lleida (la qual no en podem dir el nom, ja que l’escola així ho ha demanat) ha desenvolupat un projecte de resolució d’un problema significatiu que han plantejat els alumnes entorn al tema d’anar de colònies. Els nens volen anar de colònies però no saben a qui li han de demanar el permís per a fer-ho. Per tant els alumnes volen descobrir qui mana a l’escola per demanar-li si poden fer les colònies aquest curs. Han fet entrevistes a diferents persones de l’escola i han treballat en petits grups per elaborar els seus propis organigrames del centre, posteriorment entre tot el grup classe han creat el definitiu, un cop acabat el procés ja saben qui mana a l’escola.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència de la mestra en ensenyament
 15 anys
Repartides en 6 centres educatius, tot i que fa 4 anys que està en aquest centre.
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
  Les sap utilitzar, però l’escola no disposa de gaires dotacions tecnològiques, per tant no són gaire utilitzades. Tot i que la seva aula té la única pissarra digital de l’escola
Si l’escola disposes de més eines TIC assegura que les faria servir.
Tipus d’escola
Centre públic de nova creació

Localització del centre
Província de Lleida (no donem més informació, perquè l’escola no ho permet)
---
Connexió
 Internet normal
---
Localització dels recursos tecnològics
Al ser una escola de nova creació no tenen gaires recursos tecnològics, per no tenir no tenen ni aula d’informàtica. Tot i que hi ha un ordenador a cada aula i disposen de 3 ordinadors portàtils. Com hem dit la pissarra digital del centre es troba en la mateixa aula de 1r.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
 Classe mitjana
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Alumnes de 1r de primària B, la classe està integrada per 23 nens (10 nenes i 13 nens). El nivell és heterogeni, tan sols hi ha dos nens amb dificultats, un que acaba d’arribar aquest any de Noruega i una nena Russa que té problemes amb l’expressió i el llenguatge.
---
Àrea / unitat
 L’educació per al desenvolupament personal i la ciutadania; englobada dins les classes de tutoria (una hora per setmana)
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Quatre sessions per desenvolupar tot el projecte. Repartides en una hora setmanal.
1.Formular hipòtesis; 2.Recerca de nova informació; 3.Organització de la informació i 4.Organigrama final.
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Identificar l’organització escolar, relacionar els rols amb les tasques de cada membre de l’organització escolar,ampliar les idees sobre l’organització escolar, elaborar un organigrama de l’escola, establir les relacions de poder i comunicar i compartir les idees i informació recollida.
---
Tipus d’activitat
Individual, en petit grup i grup classe.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
PDI, programa editor de textos, programa Cmaptools.

Raó per la qual la fa servir
Per a processar la informació amb més rapidesa, fer-ho més pràctic, poder plasmar gràficament les idees mentals i desenvolupar la competència digital.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Identificació de l’organització escolar (jerarquia) tot assignant tasques i rols.
Assignació de relacions de poder entre els diferents percentatges representats.
Elaboració d’un organigrama de centre, a  partir de la investigació i entrevistes.
Reformulant les idees i participar activament en la recerca d’informació i en la compartició d’aquesta en les assemblees.
---
Dificultats trobades
 El treball en grup ha estat un èxit els nens s’han ajudat els uns als altres i han pogut aprofundir en el tema. Tot i que hem necessitat una sessió més per a completar el treball.
---
Ajuda / col·laboració emprada

---
Rol del professor
Mediador
---
Rol de l’estudiant
Observador
---
Resultats
Observacions
Els alumnes s’ha implicat molt en la recerca d’informació, ja que estaven compromesos amb el problema i desitjaven trobar-hi una solució.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació inicial dels coneixements previs de manera oral, avaluació durant el procés d’aprenentatge a partir de l’observació i completar una graella de doble entrada.
---
Lliçó apresa pel professor
  Si hi ha un compromís i els nens estan motivats l’aprenentatge és molt més satisfactori i significatiu.
---

Història complerta

Entrevistador: Hola bon dia, estem molt contents de què puguis respondre les preguntes següents, ens agrada molt que ens hagis ajudat en el procés d’E/A treballat. Com s’ha sentit en aquesta experiència viscuda? Què en destacaria?
Mestra: Me sentit molt còmoda en tot moment, penso que era una activitat mot ben estructurada i contextualitzada. Tampoc m’ha molestat que a l’aula hi hagués una observadora, sinó tot lo contrari que hem pogut parlar sobre aspectes que anàvem observant durant el procés. La cosa que destacaria com a positiva del projecte és que  els alumnes s’han sabut organitzar d’una forma molt correcta.

Entrevistador: Sol utilitzar les TIC en les seves programacions?
 Mestra: Normalment no utilitzem gaire les TIC  nivell de centre, tot i que en la nostra aula de 1r hi tenim la pissarra digital, per tant la utilitzo sempre que puc.

Entrevistador: Si l’escola tingués més recursos les utilitzaria? Creu que les TIC ajuden a l’aprenentatge?
Mestra: Evidentment, si l’escola tingués una aula d’informàtica o més ordinadors portàtils intentaria utilitzar-los amb molta freqüència, ja que m’agrada veure com els alumnes es desenvolupen amb les TIC, a més penso que aquestes amplien les possibilitats de treball a l’aula i motiven als infants.

Entrevistador:Els alumnes han adquirit un aprenentatge significatiu d’aquesta proposta?
Mestra:Sí, els alumnes han pogut viure en primera persona un verdader aprenentatge significatiu, ja que no els hi hem presentat la resolució del problema, sinó que ells han hagut de treballar per buscar informació per a resoldre el problema. Aquest procés és el que els ha aportat a adquirir un aprenentatge significatiu.

Entrevistador: Com ha avaluat l’aprenentatge dels alumnes?
Mestra: L’activitat proposada no admetia una avaluació final dels continguts apresos, a més no és la línia que solem utilitzar per avaluar en aquest centre. Per aquesta raó en aquest cas hem avaluat els alumnes a partir de l’observació constant durant el seu procés, tot recollint diferents observacions i comentaris en una graella de doble entrada. A més hem pogut comparar les idees inicials recollides en el recull d’idees prèvies amb les idees finals.

Entrevistador:Moltes gràcies pel seu temps  i la seva paciència.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada